Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Stockholm

2006

0,0

1

Stockholm

2007

0,0

2

Stockholm

2008

0,0

3

Stockholm

2009

0,0

4

Stockholm

2010

0,0

5

Stockholm

2011

0,0

6

Stockholm

2012

0,0

7

Stockholm

2013

0,2

8

Stockholm

2014

0,6

9

Stockholm

2015

1,1

10

Stockholm

2016

2,1

11

Stockholm

2017

3,3

12

Stockholm

2018

4,8

13

Stockholm

2019

6,4

14

Stockholm

2020

12,2

15

Stockholm

2021

17,6

16

Stockholm

2022

22,8

17

Stockholm

2023

29,3

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23