Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Staffanstorp 2006 0,0
1 Staffanstorp 2007 0,0
2 Staffanstorp 2008 0,0
3 Staffanstorp 2009 0,0
4 Staffanstorp 2010 0,0
5 Staffanstorp 2011 0,0
6 Staffanstorp 2012 0,0
7 Staffanstorp 2013 0,0
8 Staffanstorp 2014 0,1
9 Staffanstorp 2015 0,1
10 Staffanstorp 2016 0,2
11 Staffanstorp 2017 0,4
12 Staffanstorp 2018 0,8
13 Staffanstorp 2019 1,3
14 Staffanstorp 2020 2,7
15 Staffanstorp 2021 4,8
16 Staffanstorp 2022 7,2
17 Staffanstorp 2023 9,7
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28