Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Sollefteå

2006

0,0

1

Sollefteå

2007

0,0

2

Sollefteå

2008

0,0

3

Sollefteå

2009

0,0

4

Sollefteå

2010

0,0

5

Sollefteå

2011

0,0

6

Sollefteå

2012

0,0

7

Sollefteå

2013

0,0

8

Sollefteå

2014

0,0

9

Sollefteå

2015

0,0

10

Sollefteå

2016

0,1

11

Sollefteå

2017

0,1

12

Sollefteå

2018

0,2

13

Sollefteå

2019

0,2

14

Sollefteå

2020

0,6

15

Sollefteå

2021

1,3

16

Sollefteå

2022

2,7

17

Sollefteå

2023

3,7

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23