Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Smedjebacken

2006

0,0

1

Smedjebacken

2007

0,0

2

Smedjebacken

2008

0,0

3

Smedjebacken

2009

0,0

4

Smedjebacken

2010

0,0

5

Smedjebacken

2011

0,0

6

Smedjebacken

2012

0,0

7

Smedjebacken

2013

0,0

8

Smedjebacken

2014

0,0

9

Smedjebacken

2015

0,1

10

Smedjebacken

2016

0,1

11

Smedjebacken

2017

0,3

12

Smedjebacken

2018

0,4

13

Smedjebacken

2019

0,7

14

Smedjebacken

2020

1,4

15

Smedjebacken

2021

2,4

16

Smedjebacken

2022

3,8

17

Smedjebacken

2023

5,5

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23