Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Skinnskatteberg 2006 0,0
1 Skinnskatteberg 2007 0,0
2 Skinnskatteberg 2008 0,0
3 Skinnskatteberg 2009 0,0
4 Skinnskatteberg 2010 0,0
5 Skinnskatteberg 2011 0,0
6 Skinnskatteberg 2012 0,0
7 Skinnskatteberg 2013 0,0
8 Skinnskatteberg 2014 0,0
9 Skinnskatteberg 2015 0,0
10 Skinnskatteberg 2016 0,1
11 Skinnskatteberg 2017 0,2
12 Skinnskatteberg 2018 0,1
13 Skinnskatteberg 2019 0,3
14 Skinnskatteberg 2020 0,6
15 Skinnskatteberg 2021 2,0
16 Skinnskatteberg 2022 3,3
17 Skinnskatteberg 2023 4,6
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28