Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Skellefteå

2006

0,0

1

Skellefteå

2007

0,0

2

Skellefteå

2008

0,0

3

Skellefteå

2009

0,0

4

Skellefteå

2010

0,0

5

Skellefteå

2011

0,0

6

Skellefteå

2012

0,0

7

Skellefteå

2013

0,0

8

Skellefteå

2014

0,0

9

Skellefteå

2015

0,1

10

Skellefteå

2016

0,2

11

Skellefteå

2017

0,3

12

Skellefteå

2018

0,5

13

Skellefteå

2019

0,8

14

Skellefteå

2020

1,7

15

Skellefteå

2021

3,4

16

Skellefteå

2022

5,6

17

Skellefteå

2023

7,7

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23