Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Skövde

2006

0,0

1

Skövde

2007

0,0

2

Skövde

2008

0,0

3

Skövde

2009

0,0

4

Skövde

2010

0,0

5

Skövde

2011

0,0

6

Skövde

2012

0,0

7

Skövde

2013

0,1

8

Skövde

2014

0,1

9

Skövde

2015

0,2

10

Skövde

2016

0,3

11

Skövde

2017

0,5

12

Skövde

2018

0,8

13

Skövde

2019

1,2

14

Skövde

2020

2,6

15

Skövde

2021

4,7

16

Skövde

2022

7,8

17

Skövde

2023

9,9

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23