Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Sandviken

2006

0,0

1

Sandviken

2007

0,0

2

Sandviken

2008

0,0

3

Sandviken

2009

0,0

4

Sandviken

2010

0,0

5

Sandviken

2011

0,0

6

Sandviken

2012

0,0

7

Sandviken

2013

0,0

8

Sandviken

2014

0,0

9

Sandviken

2015

0,1

10

Sandviken

2016

0,1

11

Sandviken

2017

0,2

12

Sandviken

2018

0,4

13

Sandviken

2019

0,7

14

Sandviken

2020

1,3

15

Sandviken

2021

2,3

16

Sandviken

2022

3,6

17

Sandviken

2023

4,7

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23