Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Ronneby

2006

0,0

1

Ronneby

2007

0,0

2

Ronneby

2008

0,0

3

Ronneby

2009

0,0

4

Ronneby

2010

0,0

5

Ronneby

2011

0,0

6

Ronneby

2012

0,0

7

Ronneby

2013

0,0

8

Ronneby

2014

0,0

9

Ronneby

2015

0,1

10

Ronneby

2016

0,4

11

Ronneby

2017

0,5

12

Ronneby

2018

0,7

13

Ronneby

2019

0,8

14

Ronneby

2020

1,3

15

Ronneby

2021

2,7

16

Ronneby

2022

4,1

17

Ronneby

2023

5,6

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23