Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Oxelösund

2006

0,0

1

Oxelösund

2007

0,0

2

Oxelösund

2008

0,0

3

Oxelösund

2009

0,0

4

Oxelösund

2010

0,0

5

Oxelösund

2011

0,0

6

Oxelösund

2012

0,0

7

Oxelösund

2013

0,0

8

Oxelösund

2014

0,0

9

Oxelösund

2015

0,1

10

Oxelösund

2016

0,1

11

Oxelösund

2017

0,3

12

Oxelösund

2018

0,3

13

Oxelösund

2019

0,5

14

Oxelösund

2020

1,3

15

Oxelösund

2021

2,7

16

Oxelösund

2022

4,6

17

Oxelösund

2023

6,1

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23