Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Oskarshamn

2006

0,0

1

Oskarshamn

2007

0,0

2

Oskarshamn

2008

0,0

3

Oskarshamn

2009

0,0

4

Oskarshamn

2010

0,0

5

Oskarshamn

2011

0,0

6

Oskarshamn

2012

0,0

7

Oskarshamn

2013

0,0

8

Oskarshamn

2014

0,0

9

Oskarshamn

2015

0,1

10

Oskarshamn

2016

0,2

11

Oskarshamn

2017

0,3

12

Oskarshamn

2018

0,4

13

Oskarshamn

2019

0,6

14

Oskarshamn

2020

1,3

15

Oskarshamn

2021

2,6

16

Oskarshamn

2022

3,9

17

Oskarshamn

2023

5,3

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23