Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Nyköping

2006

0,0

1

Nyköping

2007

0,0

2

Nyköping

2008

0,0

3

Nyköping

2009

0,0

4

Nyköping

2010

0,0

5

Nyköping

2011

0,0

6

Nyköping

2012

0,0

7

Nyköping

2013

0,0

8

Nyköping

2014

0,1

9

Nyköping

2015

0,2

10

Nyköping

2016

0,4

11

Nyköping

2017

0,5

12

Nyköping

2018

0,8

13

Nyköping

2019

1,2

14

Nyköping

2020

2,3

15

Nyköping

2021

3,9

16

Nyköping

2022

6,1

17

Nyköping

2023

7,9

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23