Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Mullsjö 2006 0,0
1 Mullsjö 2007 0,0
2 Mullsjö 2008 0,0
3 Mullsjö 2009 0,0
4 Mullsjö 2010 0,0
5 Mullsjö 2011 0,0
6 Mullsjö 2012 0,0
7 Mullsjö 2013 0,0
8 Mullsjö 2014 0,0
9 Mullsjö 2015 0,1
10 Mullsjö 2016 0,1
11 Mullsjö 2017 0,1
12 Mullsjö 2018 0,4
13 Mullsjö 2019 0,7
14 Mullsjö 2020 1,3
15 Mullsjö 2021 2,7
16 Mullsjö 2022 5,0
17 Mullsjö 2023 6,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28