Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Mjölby

2006

0,0

1

Mjölby

2007

0,0

2

Mjölby

2008

0,0

3

Mjölby

2009

0,0

4

Mjölby

2010

0,0

5

Mjölby

2011

0,0

6

Mjölby

2012

0,0

7

Mjölby

2013

0,0

8

Mjölby

2014

0,1

9

Mjölby

2015

0,1

10

Mjölby

2016

0,2

11

Mjölby

2017

0,4

12

Mjölby

2018

0,7

13

Mjölby

2019

1,0

14

Mjölby

2020

2,0

15

Mjölby

2021

4,0

16

Mjölby

2022

6,5

17

Mjölby

2023

8,5

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23