Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Malung-Sälen 2006 0,0
1 Malung-Sälen 2007 0,0
2 Malung-Sälen 2008 0,0
3 Malung-Sälen 2009 0,0
4 Malung-Sälen 2010 0,0
5 Malung-Sälen 2011 0,0
6 Malung-Sälen 2012 0,0
7 Malung-Sälen 2013 0,0
8 Malung-Sälen 2014 0,0
9 Malung-Sälen 2015 0,1
10 Malung-Sälen 2016 0,2
11 Malung-Sälen 2017 0,4
12 Malung-Sälen 2018 0,4
13 Malung-Sälen 2019 0,5
14 Malung-Sälen 2020 1,2
15 Malung-Sälen 2021 1,8
16 Malung-Sälen 2022 3,6
17 Malung-Sälen 2023 4,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28