Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Mätområde Datum Värde (%)
Malmö 2006 0,0
Malmö 2007 0,0
Malmö 2008 0,0
Malmö 2009 0,0
Malmö 2010 0,0
Malmö 2011 0,0
Malmö 2012 0,0
Malmö 2013 0,1
Malmö 2014 0,1
Malmö 2015 0,3
Malmö 2016 0,6
Malmö 2017 1,2
Malmö 2018 1,6
Malmö 2019 2,5
Malmö 2020 4,9
Malmö 2021 7,9
Malmö 2022 10,8
Malmö 2023 13,4
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Indikator K.H.B1.I
Uppdaterad: 2024-03-23