Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Lysekil

2006

0,0

1

Lysekil

2007

0,0

2

Lysekil

2008

0,0

3

Lysekil

2009

0,0

4

Lysekil

2010

0,0

5

Lysekil

2011

0,0

6

Lysekil

2012

0,0

7

Lysekil

2013

0,0

8

Lysekil

2014

0,0

9

Lysekil

2015

0,1

10

Lysekil

2016

0,2

11

Lysekil

2017

0,4

12

Lysekil

2018

0,8

13

Lysekil

2019

1,5

14

Lysekil

2020

2,4

15

Lysekil

2021

4,3

16

Lysekil

2022

7,5

17

Lysekil

2023

9,7

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23