Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Ljusnarsberg 2006 0,0
1 Ljusnarsberg 2007 0,0
2 Ljusnarsberg 2008 0,0
3 Ljusnarsberg 2009 0,0
4 Ljusnarsberg 2010 0,0
5 Ljusnarsberg 2011 0,0
6 Ljusnarsberg 2012 0,0
7 Ljusnarsberg 2013 0,0
8 Ljusnarsberg 2014 0,0
9 Ljusnarsberg 2015 0,0
10 Ljusnarsberg 2016 0,0
11 Ljusnarsberg 2017 0,1
12 Ljusnarsberg 2018 0,2
13 Ljusnarsberg 2019 0,4
14 Ljusnarsberg 2020 0,8
15 Ljusnarsberg 2021 1,7
16 Ljusnarsberg 2022 2,6
17 Ljusnarsberg 2023 3,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28