Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Ljungby 2006 0,0
1 Ljungby 2007 0,0
2 Ljungby 2008 0,0
3 Ljungby 2009 0,0
4 Ljungby 2010 0,0
5 Ljungby 2011 0,0
6 Ljungby 2012 0,0
7 Ljungby 2013 0,0
8 Ljungby 2014 0,1
9 Ljungby 2015 0,1
10 Ljungby 2016 0,2
11 Ljungby 2017 0,3
12 Ljungby 2018 0,5
13 Ljungby 2019 0,8
14 Ljungby 2020 1,5
15 Ljungby 2021 3,1
16 Ljungby 2022 4,9
17 Ljungby 2023 6,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28