Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Lindesberg 2006 0,0
1 Lindesberg 2007 0,0
2 Lindesberg 2008 0,0
3 Lindesberg 2009 0,0
4 Lindesberg 2010 0,0
5 Lindesberg 2011 0,0
6 Lindesberg 2012 0,0
7 Lindesberg 2013 0,0
8 Lindesberg 2014 0,1
9 Lindesberg 2015 0,1
10 Lindesberg 2016 0,2
11 Lindesberg 2017 0,4
12 Lindesberg 2018 0,5
13 Lindesberg 2019 0,7
14 Lindesberg 2020 1,4
15 Lindesberg 2021 2,6
16 Lindesberg 2022 4,0
17 Lindesberg 2023 5,4
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28