Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Lidingö 2006 0,0
1 Lidingö 2007 0,0
2 Lidingö 2008 0,0
3 Lidingö 2009 0,0
4 Lidingö 2010 0,0
5 Lidingö 2011 0,0
6 Lidingö 2012 0,0
7 Lidingö 2013 0,1
8 Lidingö 2014 0,2
9 Lidingö 2015 0,4
10 Lidingö 2016 0,8
11 Lidingö 2017 1,4
12 Lidingö 2018 2,2
13 Lidingö 2019 3,5
14 Lidingö 2020 5,9
15 Lidingö 2021 9,5
16 Lidingö 2022 13,5
17 Lidingö 2023 17,2
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28