Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Lekeberg

2006

0,0

1

Lekeberg

2007

0,0

2

Lekeberg

2008

0,0

3

Lekeberg

2009

0,0

4

Lekeberg

2010

0,0

5

Lekeberg

2011

0,0

6

Lekeberg

2012

0,0

7

Lekeberg

2013

0,0

8

Lekeberg

2014

0,0

9

Lekeberg

2015

0,1

10

Lekeberg

2016

0,3

11

Lekeberg

2017

0,3

12

Lekeberg

2018

0,4

13

Lekeberg

2019

0,6

14

Lekeberg

2020

1,1

15

Lekeberg

2021

3,2

16

Lekeberg

2022

5,3

17

Lekeberg

2023

6,9

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23