Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Kävlinge

2006

0,0

1

Kävlinge

2007

0,0

2

Kävlinge

2008

0,0

3

Kävlinge

2009

0,0

4

Kävlinge

2010

0,0

5

Kävlinge

2011

0,0

6

Kävlinge

2012

0,0

7

Kävlinge

2013

0,0

8

Kävlinge

2014

0,1

9

Kävlinge

2015

0,2

10

Kävlinge

2016

0,3

11

Kävlinge

2017

0,6

12

Kävlinge

2018

1,1

13

Kävlinge

2019

1,8

14

Kävlinge

2020

3,0

15

Kävlinge

2021

5,6

16

Kävlinge

2022

8,9

17

Kävlinge

2023

11,4

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23