Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Kungälv 2006 0,0
1 Kungälv 2007 0,0
2 Kungälv 2008 0,0
3 Kungälv 2009 0,0
4 Kungälv 2010 0,0
5 Kungälv 2011 0,0
6 Kungälv 2012 0,0
7 Kungälv 2013 0,1
8 Kungälv 2014 0,1
9 Kungälv 2015 0,5
10 Kungälv 2016 0,6
11 Kungälv 2017 0,8
12 Kungälv 2018 1,1
13 Kungälv 2019 1,6
14 Kungälv 2020 3,1
15 Kungälv 2021 5,5
16 Kungälv 2022 9,0
17 Kungälv 2023 10,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28