Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Kramfors 2006 0,0
1 Kramfors 2007 0,0
2 Kramfors 2008 0,0
3 Kramfors 2009 0,0
4 Kramfors 2010 0,0
5 Kramfors 2011 0,0
6 Kramfors 2012 0,0
7 Kramfors 2013 0,0
8 Kramfors 2014 0,0
9 Kramfors 2015 0,1
10 Kramfors 2016 0,2
11 Kramfors 2017 0,3
12 Kramfors 2018 0,4
13 Kramfors 2019 0,6
14 Kramfors 2020 1,4
15 Kramfors 2021 2,8
16 Kramfors 2022 4,7
17 Kramfors 2023 6,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28