Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Katrineholm

2006

0,0

1

Katrineholm

2007

0,0

2

Katrineholm

2008

0,0

3

Katrineholm

2009

0,0

4

Katrineholm

2010

0,0

5

Katrineholm

2011

0,0

6

Katrineholm

2012

0,0

7

Katrineholm

2013

0,0

8

Katrineholm

2014

0,1

9

Katrineholm

2015

0,1

10

Katrineholm

2016

0,2

11

Katrineholm

2017

0,4

12

Katrineholm

2018

0,5

13

Katrineholm

2019

0,8

14

Katrineholm

2020

1,9

15

Katrineholm

2021

3,5

16

Katrineholm

2022

5,6

17

Katrineholm

2023

7,2

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23