Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Karlshamn

2006

0,0

1

Karlshamn

2007

0,0

2

Karlshamn

2008

0,0

3

Karlshamn

2009

0,0

4

Karlshamn

2010

0,0

5

Karlshamn

2011

0,0

6

Karlshamn

2012

0,0

7

Karlshamn

2013

0,0

8

Karlshamn

2014

0,1

9

Karlshamn

2015

0,1

10

Karlshamn

2016

0,2

11

Karlshamn

2017

0,3

12

Karlshamn

2018

0,5

13

Karlshamn

2019

0,8

14

Karlshamn

2020

1,6

15

Karlshamn

2021

3,0

16

Karlshamn

2022

4,8

17

Karlshamn

2023

6,4

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23