Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Järfälla 2006 0,0
1 Järfälla 2007 0,0
2 Järfälla 2008 0,0
3 Järfälla 2009 0,0
4 Järfälla 2010 0,0
5 Järfälla 2011 0,0
6 Järfälla 2012 0,0
7 Järfälla 2013 0,0
8 Järfälla 2014 0,1
9 Järfälla 2015 0,2
10 Järfälla 2016 0,4
11 Järfälla 2017 0,6
12 Järfälla 2018 1,0
13 Järfälla 2019 1,5
14 Järfälla 2020 2,7
15 Järfälla 2021 6,0
16 Järfälla 2022 9,5
17 Järfälla 2023 11,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28