Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Jokkmokk

2006

0,0

1

Jokkmokk

2007

0,0

2

Jokkmokk

2008

0,0

3

Jokkmokk

2009

0,0

4

Jokkmokk

2010

0,0

5

Jokkmokk

2011

0,0

6

Jokkmokk

2012

0,0

7

Jokkmokk

2013

0,0

8

Jokkmokk

2014

0,0

9

Jokkmokk

2015

0,0

10

Jokkmokk

2016

0,0

11

Jokkmokk

2017

0,0

12

Jokkmokk

2018

0,1

13

Jokkmokk

2019

0,1

14

Jokkmokk

2020

0,5

15

Jokkmokk

2021

1,1

16

Jokkmokk

2022

1,8

17

Jokkmokk

2023

2,3

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23