Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Höganäs 2006 0,0
1 Höganäs 2007 0,0
2 Höganäs 2008 0,0
3 Höganäs 2009 0,0
4 Höganäs 2010 0,0
5 Höganäs 2011 0,0
6 Höganäs 2012 0,0
7 Höganäs 2013 0,0
8 Höganäs 2014 0,1
9 Höganäs 2015 0,2
10 Höganäs 2016 0,3
11 Höganäs 2017 0,5
12 Höganäs 2018 0,8
13 Höganäs 2019 1,3
14 Höganäs 2020 2,2
15 Höganäs 2021 4,4
16 Höganäs 2022 7,0
17 Höganäs 2023 9,4
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28