Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Mätområde Datum Värde (%)
Hässleholm 2006 0,0
Hässleholm 2007 0,0
Hässleholm 2008 0,0
Hässleholm 2009 0,0
Hässleholm 2010 0,0
Hässleholm 2011 0,0
Hässleholm 2012 0,0
Hässleholm 2013 0,0
Hässleholm 2014 0,1
Hässleholm 2015 0,1
Hässleholm 2016 0,2
Hässleholm 2017 0,3
Hässleholm 2018 0,5
Hässleholm 2019 0,7
Hässleholm 2020 1,4
Hässleholm 2021 2,8
Hässleholm 2022 4,4
Hässleholm 2023 5,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Indikator K.H.B1.I
Uppdaterad: 2024-03-23