Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Huddinge 2006 0,0
1 Huddinge 2007 0,0
2 Huddinge 2008 0,0
3 Huddinge 2009 0,0
4 Huddinge 2010 0,0
5 Huddinge 2011 0,0
6 Huddinge 2012 0,0
7 Huddinge 2013 0,1
8 Huddinge 2014 0,2
9 Huddinge 2015 0,3
10 Huddinge 2016 0,4
11 Huddinge 2017 0,7
12 Huddinge 2018 1,2
13 Huddinge 2019 1,9
14 Huddinge 2020 3,5
15 Huddinge 2021 6,3
16 Huddinge 2022 9,7
17 Huddinge 2023 12,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28