Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Haninge 2006 0,0
1 Haninge 2007 0,0
2 Haninge 2008 0,0
3 Haninge 2009 0,0
4 Haninge 2010 0,0
5 Haninge 2011 0,0
6 Haninge 2012 0,0
7 Haninge 2013 0,0
8 Haninge 2014 0,1
9 Haninge 2015 0,2
10 Haninge 2016 0,3
11 Haninge 2017 0,6
12 Haninge 2018 0,9
13 Haninge 2019 1,4
14 Haninge 2020 2,7
15 Haninge 2021 5,0
16 Haninge 2022 7,8
17 Haninge 2023 9,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28