Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Grästorp

2006

0,0

1

Grästorp

2007

0,0

2

Grästorp

2008

0,0

3

Grästorp

2009

0,0

4

Grästorp

2010

0,0

5

Grästorp

2011

0,0

6

Grästorp

2012

0,0

7

Grästorp

2013

0,0

8

Grästorp

2014

0,1

9

Grästorp

2015

0,1

10

Grästorp

2016

0,2

11

Grästorp

2017

0,1

12

Grästorp

2018

0,4

13

Grästorp

2019

0,7

14

Grästorp

2020

1,3

15

Grästorp

2021

3,1

16

Grästorp

2022

4,8

17

Grästorp

2023

6,7

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23