Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Gislaved

2006

0,0

1

Gislaved

2007

0,0

2

Gislaved

2008

0,0

3

Gislaved

2009

0,0

4

Gislaved

2010

0,0

5

Gislaved

2011

0,0

6

Gislaved

2012

0,0

7

Gislaved

2013

0,0

8

Gislaved

2014

0,1

9

Gislaved

2015

0,2

10

Gislaved

2016

0,3

11

Gislaved

2017

0,4

12

Gislaved

2018

0,7

13

Gislaved

2019

1,1

14

Gislaved

2020

1,9

15

Gislaved

2021

3,9

16

Gislaved

2022

6,2

17

Gislaved

2023

8,4

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23