Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Gagnef

2006

0,0

1

Gagnef

2007

0,0

2

Gagnef

2008

0,0

3

Gagnef

2009

0,0

4

Gagnef

2010

0,0

5

Gagnef

2011

0,0

6

Gagnef

2012

0,0

7

Gagnef

2013

0,0

8

Gagnef

2014

0,0

9

Gagnef

2015

0,1

10

Gagnef

2016

0,1

11

Gagnef

2017

0,1

12

Gagnef

2018

0,3

13

Gagnef

2019

0,7

14

Gagnef

2020

1,7

15

Gagnef

2021

2,4

16

Gagnef

2022

3,7

17

Gagnef

2023

5,4

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23