Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Finspång 2006 0,0
1 Finspång 2007 0,0
2 Finspång 2008 0,0
3 Finspång 2009 0,0
4 Finspång 2010 0,0
5 Finspång 2011 0,0
6 Finspång 2012 0,0
7 Finspång 2013 0,0
8 Finspång 2014 0,0
9 Finspång 2015 0,1
10 Finspång 2016 0,2
11 Finspång 2017 0,3
12 Finspång 2018 0,5
13 Finspång 2019 0,8
14 Finspång 2020 1,3
15 Finspång 2021 2,5
16 Finspång 2022 4,0
17 Finspång 2023 5,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28