Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Eskilstuna 2006 0,0
1 Eskilstuna 2007 0,0
2 Eskilstuna 2008 0,0
3 Eskilstuna 2009 0,0
4 Eskilstuna 2010 0,0
5 Eskilstuna 2011 0,0
6 Eskilstuna 2012 0,0
7 Eskilstuna 2013 0,0
8 Eskilstuna 2014 0,1
9 Eskilstuna 2015 0,2
10 Eskilstuna 2016 0,3
11 Eskilstuna 2017 0,6
12 Eskilstuna 2018 0,7
13 Eskilstuna 2019 1,3
14 Eskilstuna 2020 2,3
15 Eskilstuna 2021 4,3
16 Eskilstuna 2022 6,6
17 Eskilstuna 2023 8,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28