Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Degerfors

2006

0,0

1

Degerfors

2007

0,0

2

Degerfors

2008

0,0

3

Degerfors

2009

0,0

4

Degerfors

2010

0,0

5

Degerfors

2011

0,0

6

Degerfors

2012

0,0

7

Degerfors

2013

0,0

8

Degerfors

2014

0,0

9

Degerfors

2015

0,0

10

Degerfors

2016

0,0

11

Degerfors

2017

0,1

12

Degerfors

2018

0,2

13

Degerfors

2019

0,4

14

Degerfors

2020

0,8

15

Degerfors

2021

2,1

16

Degerfors

2022

3,7

17

Degerfors

2023

5,4

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23