Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Danderyd 2006 0,0
1 Danderyd 2007 0,0
2 Danderyd 2008 0,0
3 Danderyd 2009 0,0
4 Danderyd 2010 0,0
5 Danderyd 2011 0,0
6 Danderyd 2012 0,0
7 Danderyd 2013 0,2
8 Danderyd 2014 0,6
9 Danderyd 2015 1,3
10 Danderyd 2016 2,3
11 Danderyd 2017 3,4
12 Danderyd 2018 6,0
13 Danderyd 2019 8,8
14 Danderyd 2020 13,9
15 Danderyd 2021 20,2
16 Danderyd 2022 26,5
17 Danderyd 2023 33,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28