Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Bräcke

2006

0,0

1

Bräcke

2007

0,0

2

Bräcke

2008

0,0

3

Bräcke

2009

0,0

4

Bräcke

2010

0,0

5

Bräcke

2011

0,0

6

Bräcke

2012

0,0

7

Bräcke

2013

0,0

8

Bräcke

2014

0,0

9

Bräcke

2015

0,0

10

Bräcke

2016

0,2

11

Bräcke

2017

0,3

12

Bräcke

2018

0,3

13

Bräcke

2019

0,4

14

Bräcke

2020

0,7

15

Bräcke

2021

1,5

16

Bräcke

2022

2,4

17

Bräcke

2023

3,1

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23