Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Bromölla 2006 0,0
1 Bromölla 2007 0,0
2 Bromölla 2008 0,0
3 Bromölla 2009 0,0
4 Bromölla 2010 0,0
5 Bromölla 2011 0,0
6 Bromölla 2012 0,0
7 Bromölla 2013 0,0
8 Bromölla 2014 0,0
9 Bromölla 2015 0,1
10 Bromölla 2016 0,2
11 Bromölla 2017 0,2
12 Bromölla 2018 0,3
13 Bromölla 2019 0,6
14 Bromölla 2020 1,4
15 Bromölla 2021 2,6
16 Bromölla 2022 4,1
17 Bromölla 2023 5,1
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28