Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Borgholm 2006 0,0
1 Borgholm 2007 0,0
2 Borgholm 2008 0,0
3 Borgholm 2009 0,0
4 Borgholm 2010 0,0
5 Borgholm 2011 0,0
6 Borgholm 2012 0,0
7 Borgholm 2013 0,0
8 Borgholm 2014 0,0
9 Borgholm 2015 0,0
10 Borgholm 2016 0,1
11 Borgholm 2017 0,2
12 Borgholm 2018 0,3
13 Borgholm 2019 0,7
14 Borgholm 2020 1,1
15 Borgholm 2021 2,0
16 Borgholm 2022 3,4
17 Borgholm 2023 4,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28