Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Bjurholm

2006

0,0

1

Bjurholm

2007

0,0

2

Bjurholm

2008

0,0

3

Bjurholm

2009

0,0

4

Bjurholm

2010

0,0

5

Bjurholm

2011

0,0

6

Bjurholm

2012

0,0

7

Bjurholm

2013

0,0

8

Bjurholm

2014

0,0

9

Bjurholm

2015

0,0

10

Bjurholm

2016

0,1

11

Bjurholm

2017

0,1

12

Bjurholm

2018

0,3

13

Bjurholm

2019

0,5

14

Bjurholm

2020

0,9

15

Bjurholm

2021

1,2

16

Bjurholm

2022

2,4

17

Bjurholm

2023

3,3

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23