Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Alingsås

2006

0,0

1

Alingsås

2007

0,0

2

Alingsås

2008

0,0

3

Alingsås

2009

0,0

4

Alingsås

2010

0,0

5

Alingsås

2011

0,0

6

Alingsås

2012

0,0

7

Alingsås

2013

0,0

8

Alingsås

2014

0,0

9

Alingsås

2015

0,2

10

Alingsås

2016

0,4

11

Alingsås

2017

0,6

12

Alingsås

2018

0,9

13

Alingsås

2019

1,3

14

Alingsås

2020

2,7

15

Alingsås

2021

4,8

16

Alingsås

2022

7,5

17

Alingsås

2023

9,8

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23