Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Österåker

2006

0,0

1

Österåker

2007

0,0

2

Österåker

2008

0,0

3

Österåker

2009

0,0

4

Österåker

2010

0,0

5

Österåker

2011

0,0

6

Österåker

2012

0,0

7

Österåker

2013

0,0

8

Österåker

2014

0,1

9

Österåker

2015

0,3

10

Österåker

2016

0,6

11

Österåker

2017

1,0

12

Österåker

2018

1,6

13

Österåker

2019

2,4

14

Österåker

2020

4,3

15

Österåker

2021

7,6

16

Österåker

2022

11,3

17

Österåker

2023

14,3

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23