Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Ulricehamn

2006

113

1

Ulricehamn

2007

118

2

Ulricehamn

2008

130

3

Ulricehamn

2009

128

4

Ulricehamn

2010

132

5

Ulricehamn

2011

153

6

Ulricehamn

2012

187

7

Ulricehamn

2013

145

8

Ulricehamn

2014

146

9

Ulricehamn

2015

148

10

Ulricehamn

2016

150

11

Ulricehamn

2017

158

12

Ulricehamn

2018

161

13

Ulricehamn

2019

167

14

Ulricehamn

2020

113

15

Ulricehamn

2021

91

16

Ulricehamn

2022

126

17

Ulricehamn

2023

133

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-07-22