Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Oxelösund

2006

70

1

Oxelösund

2007

70

2

Oxelösund

2008

69

3

Oxelösund

2009

68

4

Oxelösund

2010

68

5

Oxelösund

2011

77

6

Oxelösund

2012

77

7

Oxelösund

2013

76

8

Oxelösund

2014

98

9

Oxelösund

2015

100

10

Oxelösund

2016

100

11

Oxelösund

2017

104

12

Oxelösund

2018

108

13

Oxelösund

2019

112

14

Oxelösund

2020

76

15

Oxelösund

2021

71

16

Oxelösund

2022

119

17

Oxelösund

2023

127

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-11-28