Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Oskarshamn

2006

67

1

Oskarshamn

2007

67

2

Oskarshamn

2008

71

3

Oskarshamn

2009

71

4

Oskarshamn

2010

73

5

Oskarshamn

2011

76

6

Oskarshamn

2012

65

7

Oskarshamn

2013

82

8

Oskarshamn

2014

85

9

Oskarshamn

2015

101

10

Oskarshamn

2016

106

11

Oskarshamn

2017

104

12

Oskarshamn

2018

109

13

Oskarshamn

2019

112

14

Oskarshamn

2020

72

15

Oskarshamn

2021

56

16

Oskarshamn

2022

79

17

Oskarshamn

2023

82

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-07-22