Gå direkt till sidans innehåll

Resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.B3.A. 5

Resesträckan jämförs med målet för år 2030 och delmålen för åren 2020 och 2025.

Resesträcka per capita i landbaserad kollektivtrafik jämfört med år 2010 (mil/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/capita)

0

Ljungby

2006

65

1

Ljungby

2007

65

2

Ljungby

2008

65

3

Ljungby

2009

71

4

Ljungby

2010

72

5

Ljungby

2011

90

6

Ljungby

2012

114

7

Ljungby

2013

122

8

Ljungby

2014

128

9

Ljungby

2015

133

10

Ljungby

2016

137

11

Ljungby

2017

136

12

Ljungby

2018

138

13

Ljungby

2019

138

14

Ljungby

2020

79

15

Ljungby

2021

81

16

Ljungby

2022

114

17

Ljungby

2023

118

Kommentar

För kommuner gäller siffran resesträckan i den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län. Det går alltså att jämföra resesträckorna i länen med varandra, men inte med riket.

Denna indikator används för att beräkna index H4. Mer bakgrund till detta index och en kortfattad analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar graden av måluppfyllelse.

Se också indikator B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken .

Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Uppdaterad: 2024-07-22